Forumindex nurse.se
Forum för sjuksköterskor

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Jobba utomlands

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Martin

Registreringsdatum: 12 augusti 2007

InläggPostat: 2007-11-07 21:50:15    Rubrik: Jobba utomlands Svara med citat

Jag är lite småintressad av att inom några år jobba som sjuksköterska utomlands.

Främst tänker jag på att medverka vid någon av Försvarsmaktens insatser, eller varför inte Svenska Räddningsverkets eller motsvarande?

Någon här som har erfarenheter av detta? Skulle vara mycket intressant att få veta det mesta Wink

Intresset för utlandstjänstgöring har två sidor. Dels den ekonomiska vinning det innebär - som sjuksköterska i Afghanistan tjänar man 38000 + missionstillägg + traktamente, vilket är lite bättre än mina 20 tusen som jag har nu. Dessutom intresserar jag mig för äventyret jag tror det innebär att göra utlandstjänst.

Hur ser en arbetsgivare på att man har tjänstledigt för att t.ex. genomföra utlandstjänst. Jag kan tänka mig att utlandstjänst sällan är en engångsföreteelse, och det borde väl arbetsgivare veta om. "Nej, Martin får inget jobb här. man vet ju aldrig hur länge han stannar"?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
abraxe

Registreringsdatum: 09 juli 2007

InläggPostat: 2007-11-18 00:22:29    Rubrik: Svara med citat

Åker du via militären så får din arbetsgivare inte neka dig tjänstledigt... Wink

Vi har en ssk där jag jobbar som precis kom hem från afghanistan och direkt sökte till battle group nordic och vår chef kan inte mer än le och ge han tjänstledigt igen Wink
Det samma gäller även de kontrakt du senare går på inom BGN där du efter utbildning går till baka till ditt ordinbarie jobb och sen har en inställese tid på 3-4 veckor som sjukvårdare. Kul för arbetsgivare då du plötsligt bara kan bli av med en anställd för dom blir inkallade Wink

Sen finns det ju diverse krav för att söka sig som ssk till desa områden bla erfarenhet från sjukvård i svergie mm. Men det kan du läsa om på militärens hemsidor och så ju Wink. Själv får jag inte åka via militären pga min syn så jag kan inte mycket mer än vad som står på deras hemsidor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
beaver

Registreringsdatum: 10 juli 2007

InläggPostat: 2008-03-04 16:58:38    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jag lånar din tråd och passar på att fråga om det är nån här som har erfarenhet från att jobba som sjuksköterska i USA håller den svenska leg. där eller måste man göra något mera?
Skiljer sig arbetsuppgifterna åt? Ansvar med mera?
Hur fungerar det ute i europa fungerar leg. där?
Ansvar med mera?

MVH
Peter
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
abraxe

InläggPostat: 2008-03-04 22:40:46    Rubrik: Svara med citat

I USA är det lite komplicerat att få leg, man måste klara ett språkprov (ILET eller liknande) och man måste klara ett prov om sina kunskaper som ssk för att få leg. Jag har inte kollat in helt men dom skall inte vara helt lätta, finns kurser bla i göteborg för att klara testen.
I Europa skall din utbildning fungera men du måste söka leg i varge land.

Arbetsuppgifterna i Europa vet jag inte mer än vad andra har sagt, bla i england s är det mycket basal omvårdnad. I USA skall dety bero mycket på din erfarenhet och erfarenhets stegar där man får göra mer och mer hella tiden, bla har jag hört rykten om att erfarna narkossystrar får lägga spinalbedövningar men jag vet inte vad som är sant.
Eriol

Registreringsdatum: 07 januari 2008

InläggPostat: 2008-03-05 19:42:42    Rubrik: Svara med citat

När det gäller jobb i USA kan man lära sig mycket av att checka Euro nurse America´s hemsida: http://www.nursedirectory.net/placement-agencies/euronurse-america
checka även: http://www.manta.com/coms2/dnbcompany_w3yjzt

För att få leg i USA samt green card måste du klara TOEFL testet (Test Of English as a Foreign Language) samt NCLEX testet vilket då är kunskaps testet. Sen får man ansöka om leg i den delstat man skall jobba i.
Dock kan jag säga att EuroNurse hjälper till med mycket och Greencard får man bara om man har klarat testen samt har ett KONTRAKT med ett sjukhus eller liknande.

/Jimmy
Till överst på sidan
Martin

InläggPostat: 2008-03-17 17:28:38    Rubrik: Svara med citat

Då kommer tusen frågor om hur det är att emigrera till Norge och jobba på något sjukhus där, helst inom medicin.

1. Finns det vissa områden i Norge där svenskar är mer välkomna?

2. Hur fungerar dokumentationen, får jag göra den på svenska? Blir kollegorna sure på mig för att jag inte behärskar det skrivna norska språket?

3. Hur fungerar det muntliga språket med kollegor och patienter, förstår vi varandra?

4. Hur är det att jobba med norska läkare, är hierarkin liknande svenska förhållanden?

5. Skiljer det sig något i hur mina arbetsuppgifter ser ut? Mer fokus på omvårdnad, eller får jag fortfarande sätta PVK?

6. Är det värt, rent ekonomiskt, att bosätta sig och jobba i Norge ett tag? Det ska ju vara rätt dyrt att leva där har jag hört.

Så, är Norgejobb något att sträva efter egentligen?

En annan möjlighet till erfarenhet är ju säkert att jobba för Läkare utan gränser ett tag. Någon här som gjort det? Hur är det?

Det verkar som att man måste läsa en tiopoängskurs för att vara behörig till att söka. Är det enbart volontärarbete som gäller? Självklart ett gott initiativ, men det känns inte som att man har råd att jobba gratis.
Till överst på sidan
Lipton

Registreringsdatum: 08 juli 2007

InläggPostat: 2008-03-20 22:04:48    Rubrik: Svara med citat

Martin skrev:
5. Skiljer det sig något i hur mina arbetsuppgifter ser ut? Mer fokus på omvårdnad, eller får jag fortfarande sätta PVK?

Sätta PVK är väl en omvårdnadsåtgärd?! Wink
abraxe

InläggPostat: 2008-03-21 11:54:05    Rubrik: Svara med citat

Martin skrev:
Då kommer tusen frågor om hur det är att emigrera till Norge och jobba på något sjukhus där, helst inom medicin.

1. Finns det vissa områden i Norge där svenskar är mer välkomna?

2. Hur fungerar dokumentationen, får jag göra den på svenska? Blir kollegorna sure på mig för att jag inte behärskar det skrivna norska språket?

3. Hur fungerar det muntliga språket med kollegor och patienter, förstår vi varandra?

4. Hur är det att jobba med norska läkare, är hierarkin liknande svenska förhållanden?

6. Är det värt, rent ekonomiskt, att bosätta sig och jobba i Norge ett tag? Det ska ju vara rätt dyrt att leva där har jag hört.

Så, är Norgejobb något att sträva efter egentligen?

En annan möjlighet till erfarenhet är ju säkert att jobba för Läkare utan gränser ett tag. Någon här som gjort det? Hur är det?

Det verkar som att man måste läsa en tiopoängskurs för att vara behörig till att söka. Är det enbart volontärarbete som gäller? Självklart ett gott initiativ, men det känns inte som att man har råd att jobba gratis.

Nu skall vi se vilka av dinna frågor jag kan svara på.

1. ingen aning men jag kände mig inte ovälkomen som ssk i norge, det var ganska trevliga kolegor som frågar vem du är och vad för erfarenhet du har.

2. Jag skrev allt på Svenska då ajg inte kan Norska så och det var ingen som komenterade det, sen var det så att dom hade pappers journaler där jag domkumenterade och min handstil är inte läsbar så det kanske löste språk problemet för mig... Wink

3. Det funkar bar och man lär sig snabbt, det fnas vissa språk missar man gjorde bla att jag inte viste vad inhalationer hette på norska och en pat frågade efter det men det var bara att fråga nån av kollegorna om vad han mennade så viste man det sen.

4. Svårt att svara på den då jag bara var med på en rond.

5 Arbetsuppgifterna skiljer sig lite men mest skiljer det sig om du går ute på avdelningen (usk i svergie) eller om du har patient ansvar. Du får sätta PVK men du får inte ta blodprover för det gör lab till dig. Och dom är dåliga på att sätta PVK med (bli inte förvånad om du hittar pvk som suttit i 10 dagar...) dom tvättar hällre av och bytter förband än att bytta pvk och dom hepariniserar alla pvk...

6. att bosätta sig i norge vet jag inte om det blir värt det. Men man kan ju allatid åka dit i några veckor och arbeta och sen åka hem igen. Du får resor och boende betalt av bemaningsföretaget. På så sätt kan man ta med sig lite mat från sverige och slippa köpa så mycket i norge.

Det jag kännde med mitt arbete i norge var att det är inte lika stimulerande som i sverige, mindre antal patienter och att jag var i allmänmedcin gjorde att det inte var så stimulerande för mig. Men sen var det så att jag känade nästan dubelt så mycket som jag skulle gjort i svergie, arbetade 175 timmar på 3 veckor och fick ut ca 30.000 efter skatt (då drogs 36% skatt med). Så vill man ha det lite lugnare och orka mer som mäniska och få ut en lön som man är värd så är norge helt klart värt det.
Mne det är också så att jag har bara varit där i tre veckor så min erfarenhet av norge är inte så stor Wink
Martin

InläggPostat: 2008-05-27 21:07:29    Rubrik: Svara med citat

Okej, blir än mer sugen på Norge för några veckor.

Vilka bemanningsföretag är bra att ha och göra med?
Till överst på sidan
abraxe

InläggPostat: 2008-05-28 19:52:22    Rubrik: Svara med citat

Det beror lite på vem man frågar, alla verkar ha olika erfarenhet av de olika bemaningsföretagen.
Jag åkte med Helsenor (dom heter vist konstali numera) och kan inte rekomendera dom. Massor med missar om bokning av rum och även av arbetspass, massa strull altså...
Har bara hört bra om Achima och NursePartner och skulle jag åka igen blir det nog NursePartner då en del av mina kompisar åkt med dom och rekomenderat dom.
Sen kan jag tycka att hur och vem du åker med beror lite på din erfarenhet. är du relativt ny exad så tycker jag du bör åka en lite längre period och då söka dig direkt till sjukhusen då man får inskollning och så medan om du åker med ett bemaningsföretag så kan du bli inkastad kl 7 på en rent ny avdelning med patientansvar (hände mig, hade inte ens inloggning till datasytem så jag kunde kolla labprover eller läkar antekningar men alla ssk antekningar var i pappers journal på det sjukhuset) och klara av planeringar med kommun och rond och så...

Ja ja, lycka till med arbete i Norge Smile
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet